კომპლექსური დავალებები

თემა: ი. გოგებაშვილის "მზე და წვიმა".

სასწავლო წელი - 2021-2022

კათედრა - დაწყებითების კათედრა

საგანი - ქართული ენა და ლიტერატურა

კლასი - პირველი

სკოლა - სსიპ ქ. დუშეთის N2 საჯარო

მასწავლებელი - ირმა ვერძეული

 

თვე

თემა

ტექსტი

კომპლექსური დავალება

სექტემბერი

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ოქტომბერი

სასკოლო გარემო

 

 

 

მე და ჩემი ოჯახი

 

 

 

სათამაშოები და სასწავო ნივთები

სკოლისკენ

ჩვენი კლასი

 

 

ვისია ეს სახლი?

ბაღი და სკოლა

 

 

მანანა და ლალი

 

 

 

მე და ჩემი მეგობრები

 

 

 

წელიწადის დრონი

 

 

შემოდგომის ფერები

 

 

 

 

შინაური და გარეული ცხოველები

 

 

შინაური და გარეული ფრინველები

 

 

საოცარი ცხოველები

 

,,დინდინელა“

დაბადების დღე

 

 

მთა

 

 

წელიწადის ოთხი დრო

შემოდგომა

ვაშლმა იგორა, იგორა...

 

 

საუზმის დროა

 

 

ოქროს წიწილები

 

 

 

პატარა პინგვინი

 

 

 

 

თავაზიანობა/საკლასო წესები

 

 

 

ლადო ასლამაზიშვილი, „ვინ წავიდა კაჭკაჭების სკოლაში?

 

მეც ვისწავლი!

იაკობ გოგებაშვილი

 

 

 

 

დედამიწა ჩვენი სახლია

 

ჩემი პირველი ენციკლოპედია - პლანეტა დედამიწა

ქალაქი და სოფელი

სად ვცხოვრობთ?

რას ვაკეთებთ?

ჩვენი ლამაზი დედამიწა

 

 

 

 

 

ზღაპრული პერსონაჟები/ზღაპარი

კომბლე

ზრაპარი იწყება

 

 

 

 

თვე

თემა,

ასო-ბგერები

 

ტექსტი

კომპლექსური დავალება

 

 

 

 

 

ნოემბერი

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

დეკემბერი

 

 

 

 

 

 

 

 

 

იანვარი

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

თებერვალი

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

მარტი

 

 

 

 

 

ზრუნვა

ი  და  ა

ია (საინფორმაციო -შემეცნებითი ტექსტი)

 

 

 

 

ურთიერთობები

თ,  ს,  ხ

ხვლიკი ხაკო’ (ჯიპრაიდი)

“თაგვი თოკა”

 

“სპილო და სელაპი”

 

 

 

მეგობრობა

ო,  ე,  უ.

ორი ირემი

“ელენეს ენძელები”

 

 

 

 

 

სიზმრების სამყარო

ძ,  მ,  შ.

ძილისპირული (ჯიპრაიდი)

 

 

 

 

სიკეთე

კ,   ვ.

კოდალა კოკა (ჯიპრაიდი)

პატარა გემი და პატარა დელფინი

“ვეფხვი ვენდი”

 

 

 

სახალისო ამბები;

გ,  ფ

“გოგას გოგრა”

 

თქმა ვინ იცის არაკისა

“ფისო ფეფო”

 

 

 

 

შრომისმოყვარეობა;

ნ,  ზ,  რ

მუქთამჭამელა

“ზაზუ და რეზო”

 

 

 

 

 

ადამიანი და ბუნება

ჩ,  ბ.

 

ჩიტის ბუდე

ქეთოს მერცხალი

 

 

 

 

 

სახალისო ამბები

დ,  ღ,  ლ.

ჯიპრაიდის საანბანე წიგნი ,,დათვი დადუ“

 

ღრუბლები

 

“ლოკოკინა ლილა”

 

 

 

 

 

თანადგომა;

ქ,  ყ

,,ქოთქოთას  ქოლგა“ ჯიპრაიდის საანბანო  ტექსტი

 

 

 

 

უცნაური ამბები

პ, ც, ტ

პრინცესა ცერცვის მარვალზე

 

“პინგვინი პეპე”

“ტყუპების ტომარა”

 

“ციცქნა ციყვი”

 

 

 

 

სიკეთე

წ,  ჯ. ჟ

,,წრიპა  წერო“  ჯიპრაიდის საანბანო ტექსტი

 

“ჟირაფი ჟუჟუ”

 

 

           

 

 

სიძუნწე

ჭ,  ჯ

,,კაჭკაჭის  ოქრო-ვერცხლი და ბულბულის  გალობა“

მეზობლები

 

 

 

 

ურთიერთობები

“ჰიპოპოტამი  ჰოპი”

 

 

 

 

თვე

თემა

ტექსტი

კომპლექსური დავალება

 

 

 

 

 

 

აპრილი

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

მაისი

 

 

 

 

 

 

ურთიერთობები

,,ლიზიკოს  წერილი“

დაიკო და ძამიკო

პეპი საყიდლებზე მიდის

 

 

 

ჯანსაღი ცხოვრება/სპორტი

პატარა ფეხბურთელი

 

 

 

ზრუნვა

 

 

 

ბერიკაცი და ნამყენი

 

,,მამალი და საღებავები“

ჩიტის ბუდე

პატარა გემი და პატარა დელფინი

 

შერჩეული ეპიზოდის დახატვა

 

ამპარტავნება

თხა და გიგო

პეპელა და ფუტკარი

 

მზე და წვიმა

 

პერსონაჟის ხატვა

 

სახლი/თავშესაფარი

 

 

წელიწადის დროები

 „სახლი“

 

 

ზაფხული

 

მახასიათებლების ცხრილზე დაყრდნობით წელიწადის  დროების შედარება

 

საგანი:  ქართული ენა და ლიტერატურა

ძირითადი რესურსი/ტექსტი: ,,მზე და წვიმა“- ი. გოგებაშვილის მოთხრობის მიხედვით;

დამატებითი რესურსები:   ქართული ენა, I კლასი, ავტორთა ჯგუფი: კუპრავა, ნაზირიშვილი, ფოფხაძე, ხაზიური; გამომცემლობა ,,დიოგენე“, გვ. 62;

თემა: ამპარტავნობა

შესაძლო დამატებითი თემატიკა: ბუნება ჩვენ გარშემო

კლასი:  I 

საათების სავარაუდო რაოდენობა:  5-7

სკოლა:  სსიპ ქ. დუშეთის N2 საჯარო

პედაგოგი: ირმა ვერძეული

 

დავალება

ცნებები და ქვეცნებები

საკითხი

               საკვანძო შეკითხვები

 

ეპიზოდის დახატვა

ტექსტი

 

ქვეცნება: პერსონაჟი

საკითხი:  ი. გოგებაშვილის მოთხრობა „მზე და წვიმა“ პერსონაჟსა და მთლიან ტექსტს შორის არსებული შინაარსობრივი მიმართებების წარმოჩენა  ნახატზე დაყრდნობით.

საკვანძო შეკითხვა: როგორ, რა ხერხების გამოყენებით წარმოვაჩინო დახატული პერსონაჟი  „მზე და წვიმა“ გაგება  და ჩემეული შეფასება?  რატომ ავირჩიე ეს პერსონაჟი?

სამიზნე ცნება  და მასთან დაკავშირებული  მკვიდრი წარმოდგენები

 

საკითხი:  ი. გოგებაშვილის  მოთხრობა  „მზე და წვიმა“ პერსონაჟსა და მთლიან ტექსტს შორის არსებული შინაარსობრივი მიმართებების წარმოჩენა  ნახატზე დაყრდნობით.

ქვეცნება: პერსონაჟი

 

საკვანძო შეკითხვა: როგორ, რა ხერხების გამოყენებით წარმოვაჩინო დახატული პერსონაჟი „მზე და წვიმა“ გაგება და ჩემეული შეფასება? რატომ ავირჩიე ეს პერსონაჟი?

კომპლექსური დავალებები

 

შეფასების კრიტერიუმი

/ კრიტერიუმები

1) ტექსტი 

 

(შედეგები: I 2;  I 3; I 4; I 5; I 6; I. 7; I. 8; I. 9; I. 12; I. 13; I. 14; I. 15)

1.              ტექსტის შინაარსის მეშვეობით ავტორი გვიზიარებს თავის სათქმელს, რომელიც ჩვენს ცხოვრებას უკავშირდება.

 

2.             ტექსტში პირდაპირ ან არაპირდაპირ მოცემული მინიშნებების  საფუძველზე შესაძლებელია დასკვნების გამოტანა, ტექსტის სიღრმისეულად გააზრება, ახალი იდეების წამოყენება, ტექსტის წარმოდგენა ახალი, განსხვავებული ფორმით/კუთხით.

3.             ტექსტის მნიშვნელობის აღმოსაჩენად საჭიროა გაგების სტრატეგიების აღმოჩენა.

4.             ტექსტს აქვს შინაარსი, ენა და სტრუქტურა. 

 

 

კომპლექსური დავალების დამუშავების ეტაპები (აქტივობები, რესურსები)

 

ეტაპი 1. მოსწავლეებისთვის კომპლექსური დავალების/დავალებების პირობის გაცნობა

 

დავალების მოთხოვნების გაცნობიერება

  • ახსენით თქვენი სიტყვებით, რას მოითხოვს დავალება?
  • რა ცოდნა-გამოცდილება გამოგადგებათ?
  • რისი შესწავლა დაგჭირდებათ?
  • თქვენი აზრით, რა გაგიადვილდებათ, რა გაგიძნელდებათ?
  • რაში დაგჭირდებათ დახმარება?

 

 

ეტაპი 2. კომპლექსურ დავალებაზე/დავალებებზე მუშაობა, დავალების წარდგენა

 

 

ნაბიჯი 1. რა სტრატეგიები გამოიყენე ტექსტის გასაგებად (ტ.3)

ა) რა ხერხები გამოიყენე ტექსტის შინაარსის აღმოსაჩენად?

ბ) რა ხერხები გამოიყენე უცნობი სიტყვების გასაგებად და ასათვისებლად?

 

რესურსები/აქტივობები

რესურსი 1. ი. გოგებაშვილი, მზე და წვიმა (იხ. დანართი)

 

 

აქტივობა 1. სათაურსა და ილუსტრაციებზე დაყრდნობით ვარაუდების გამოთქმა

აქტივობა 2. ტექსტის პაუზებით მოსმენა, ვარაუდების გამოთქმა.   

·         პაუზა 1. „ერთხელ მზე დაწვიმა წაიჩხუბნენ“

·         პაუზა 2. „თქვა წვიმამ“

·         პაუზა 3. „იწყინა მზემ“

·         პაუზა 4. „ბოლოს იმაზე შეთანხმდნენ“

 

აქტივობა 3. ახალი ან იშვიათად ხმარებული ლექსიკური ერთეულების/შესიტყვებების დამუშავება (მაგ., წაიჩხუბნენ, ატალახებს, ვახარებ, კამათობდნენ, შეთანხმდნენ, ძველებურად).

აქტივობა 4. მოთხრობის სიუჟეტის აღდგენა

 

სამიზნე ცოდნის (დეკლარატიული, პირობისეული, პროცედურული) კონსტრუირებაზე ორიენტირებული შეკითხვები

ვეცნება:

კითხვის სტრატეგიები,

ეპიზოდი

  • რას გეუბნება  პირველადი მინიშნებები (მაგ., სათაური, ილუსტრაცია) შინაარსის  შესახებ? რით უკავშირდება ისინი შენს ცოდნას? (აქტ.1);

 

  •  როგორ ფიქრობ, რა მოხდება?  (აქტ.2)

 

  • რატომ ფიქრობ ასე? რა მინიშნებებს ეყრდნობი?

·         სინამდვილეში რა მოხდა?

 

ü  როგორ გესმით ეს სიტყვა? (მაგ., წაიჩხუბნენ, ატალახებს, ვახარებ, კამათობდნენ, შეთანხმდნენ, ძველებურად(აქტ. 3)

ü  კიდევ ვისზე შეიძლება თქვას“კამათობდნენ“?

ü  სხვანაირად როგორ იტყოდი იმავეს?

ü  როგორ ფიქრობ, რას უნდა ნიშნავდეს ეს შესიტყვება? რატომ ფიქრობ ასე? (მაგ., ატალახებს) სხვანაირად როგორ იტყოდი იმავეს?

ü  მოიფიქრე  სიტყვებზე „ვახარებ“ და „ძველებურად“  წინადადებები;

ü   შენი აზრით,  სიტყვები კამათობდნე, შეთანხმდნენ რომელ პერსონაჟს მოუხდება?

ü  რას გვიყვება ამბის დასაწყისი? (აქტ. 4)  რით იწონებს თავს მზე? წვიმა?  რას საყვედურობენ ისინი ერთმანეთს? რაზე შეთანხმდნენ მზე და წვიმა?

ü  რას გვიყვება  ამბის შემდგომი მონაკვეთი? რატომ ფიქრობ ასე?

ü  რისი თქმა უნდოდა ავტორს ამ ნაწარმოებით?

 

 

 

 

 

 

ნაბიჯი 2. რითია ეს ეპიზოდი შენთვის საინტერესო, რას გახსენებს იგი? რომელი სიტყვა ან სიტყვები მოგეწონა ამ ეპიზოდში ყველაზე მეტად და რატომ? რით უკავშირდება შენი ნახატი ეპიზოდს, რა მინიშნებები  გამოიყენე ნახატის შესაქმნელად (მკვ. 1, 2); რატომ შექმენი ნახატი ამგვარად, როგორ უკავშირდება შენი სათაური მოთხრობის  შინაარსს ან მწერლის მთავარ სათქმელს?

 

რესურსები/აქტივობები

რესურსი 1. ი. გოგებაშვილი, „მზე და წვიმა“

რესურსი 2. მოსწავლეების ნამუშევრები

 

აქტივობა 1. დასახატი პერსონაჟის შერჩევა და შერჩეული პერსონაჟის ეპიზოდის კიდევ ერთხელ წაკითხვა. საინტერესო სიტყვებზე, შესიტყვებებზე ყურადღების გამახვილება; პერსონაჟის შერჩევა;

 

აქტივობა 2. პერსონაჟის დახატვა

 

აქტივობა 3. ნახატების გამოფენა და წარდგენა

 

 

სამიზნე ცოდნის (დეკლარატიული, პირობისეული, პროცედურული) კონსტრუირებაზე ორიენტირებული შეკითხვები

 ქვეცნებები:

ეპიზოდი,

·         ყველაზე მეტად რომელი ეპიზოდი მოგეწონა?  მზის და წვიმის წაჩხუბება? მზის სიტყვები?  წვიმის სიტყვები? მზის და წვიმის კამათი? მზის და წვიმის შეთანხმება?

ü   რით არის ის შენთვის საინტერესო? რომელ პერსონაჟს დახატავ? (აქტ. 1)

ü  რით უკავშირდება ეს ეპიზოდი მთავარ საქმელს?

ü  ამ ეპიზოდში რომელი პერსონაჟი ან გამოთქმა მოგეწონა ყველაზე მეტად?

 

 

 

დავალების  წარდგენის პროცესში  დასასმელი კითხვების ბანკი (შეირჩევა საჭიროებისამებრ)

·         აღწერე შენი ნამუშევარი და ახსენი, კონკრეტულად რით უკავშირდება შენი ნახატი ეპიზოდს?

  • აღწერე, რა ნაბიჯები გადადგი, რა თანამიმდევრობით;
  • რა გაგიძნელდა, რა გაგიადვილდა? რატომ?
  • შენი თანაკლასელის რომელმა ნაშრომმა მიიპყრო ყველაზე მეტად შენი ყურადღება? რატომ? რით?

 

 

დავალება 4. პერსონაჟის ხატვა

დახატე ტექსტიდან პერსონაჟი   რომელიც ყველაზე მეტად მოგეწონა. ნახატი დაასრულე ეპიზოდის მიხედვით.

 

 

ნამუშევრის წარდგენისას ისაუბრე:

·         რით უკავშირდება შენი ნახატი პერსონაჟს, რა მინიშნებები  გამოიყენე ნახატის შესაქმნელად (მკვ. 1, 2);

·         რითია ეს პერსონაჟი შენთვის საინტერესო, რას გახსენებს იგი (ტ. 1);

·         პერსონაჟის რომელი სიტყვა ან სიტყვები მოგეწონა ამ ეპიზოდში ყველაზე მეტად და რატომ (მკვ. 4);

·         რატომ შექმენი ნახატი ამგვარად, როგორ უკავშირდება შენი ნახატი მოთხრობის  შინაარსს ან მწერლის მთავარ სათქმელს (მკვ. 1);

·         რა ხერხები გამოიყენე  ტექსტის გასაგებად (მკვ.3).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ალტერნატიული დავალება

 

ტექსტის ეპიზოდის ინსცენირება

ჯგუფის წევრებთან ერთად ი. გოგებაშვილის  მოთხრობიდან „მზე და წვიმა“ ეპიზოდი, რომელიც  მოგწონთ; გაინაწილეთ მთხრობლის და პერსონაჟების როლები, მოამზადეთ საჭირო ატრიბუტები, მოირგეთ როლები და  გაითამაშეთ   ეპიზოდი. ჯგუფის ერთ-ერთი წევრი გადაიღებს სურათებს, რომლებსაც შემდეგში კლასში გამოფენთ თვალსაჩინო ადგილზე.

ეპიზოდის გათამაშებისას:

Ø  წარმოაჩინე გრძნობა ან განწყობა, რომლითაც პერსონაჟი თუ მთხრობელი  წარმოთქვამს სიტყვებს, წინადადებებს.

 

წარმოდგენის შემდეგ ისაუბრე:

Ø   რითია ეს ეპიზოდი შენთვის საინტერესო (მკვ. 1,4).

Ø   როგორ  ამოიცანი პერსონაჟის თუ მთხრობლის ემოციები (მკვ. 2);

Ø  რა ხერხები გამოიყენე დავალების შესასრულებლად (მკვ. 3).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 
 
 
დავალება 4. პერსონაჟის  დახატვა
 
დახატე წაკითხული მოთხრობის (მაგ. ი. გოგებაშვილის მოთხრობის „მზე და წვიმა“)ერსონაჟები  მათთვის დამახასიათებელი რაიმე ნიშნებით, რომელიც მიგვახვედრებს, რომელი მოთხრობის პერსონაჟებია დახატული. 
 
ნამუშევარში წარმოაჩინე: 
·         პერსონაჟის დამახასიათებელი ნიშან-თვისებები (მკვ. 1, 3). 
·         მოთხრობის დასასრული.
 
 
ნამუშევრის წარმოდგენისას:  
·         აღწერე  შენ მიერ დახატული პერსონაჟები (მკვ. 1);  
·         ახსენი, რით ჰგავს იგი მოთხრობის პერსონაჟებს, რატომ დახატე ასე და არა სხვაგვარად (მკვ. 1, 3); 
·         აღნიშნე, რისი თქმა უნდოდა ავტორს ამ პერსონაჟით, რაზე დაგაფიქრა ამ პერსონაჟებმა (მკვ. 2, 4). 
·         ახსენი, რატომ შეასრულე ნახატი ამგვარად  (მკვ. 2, 3);